Bewust zijn of bij bewustzijn

Niemand wil leven als een zombie, maar de realiteit is dat veel dagelijkse beslommeringen op de automatische piloot gaan. Op routine wordt de dag gevuld. Opstaan, eten, werken en dan op de bank de dag afsluiten. Dat gaat goed zolang jij niet ingrijpt of dat er niets tussenkomst. De dagelijkse beslommeringen kunnen gauw omslaan in dagelijkse stress, waar je moeilijk uit kan komen. Om de zaken helder te zien en nieuwe dingen te kunnen leren, is een open, aandachtige houding nodig.
Mindfulness is begonnen als een aspect van oosterse spiritualiteit, waar het dient om de geest te ontdoen van storende gedachtes. De technieken die hiervoor worden toegepast, zijn door Jon Kabat-Zinn in een therapeutische vorm gegoten. Op basis van zijn aandachttraining (mindfulness) zijn later de programma’s mindfulness based stress reduction en mindfulness based cognitive therapy ontwikkeld. De essentie van mindfulness ligt bij het tot rust brengen van de geest. In de oosterse toepassing is dat om het goddelijke beter te horen en voor de Westerse technieken is het om de wereld beter aan te kunnen.
De mindfulness cursus die groepsgewijs gegeven wordt, is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en effectief gebleken. Een risico voor groepsgewijze sessies is echter dat niet iedereen op hetzelfde niveau zit. Voor sommige mensen is stilzitten een horror scenario, andere haken af bij visualisatie oefeningen. Er bestaat dan een grote kans dat deelnemers afhaken en denken dat aandachttraining niets voor hen is. Wat een vicieuze cirkel is, omdat de overgebleven deelnemers uitstekend in groepen stil kunnen zitten en visualiseren. Om aan Mindfulness iets te hebben, moet je dus een bepaald type zijn, toch? Nee, dus. De eerste stap is om te bepalen hoe iemand de wereld registreert. Ieder mens heeft een voorkeur voor een zintuig en die bepaalt grotendeels wat en hoe er wordt waargenomen. Je hebt mensen die sterk op hun ogen vertrouwen, maar je hebt ook mensen waar geluid, geur of gevoel belangrijk zijn. Daarna is het belangrijk een vorm van meditatie te vinden die past, stilzitten of misschien juist dansen. Zelfs het rennen van een marathon of het afschieten van een handboog kan meditatief zijn. Door gebruik te maken van de voorkeur systemen kun je sneller en beter stappen zetten. En dit opent de weg naar bewust zijn. Doordat je je lijf beter voelt en je gedachtes beter onder controle kan krijgen, opent zich een andere wereld.
Door bewust te zijn van de gevoelens, de gedachtes en de wisselwerking van deze twee op elkaar, ontstaat een bewust worden. Kortom door er aandacht aan te geven, word de aandacht steeds beter getraind.
Een goede aanpak is dus gebaseerd op een juiste lichamelijke en geestelijke bewustwordingstechniek. Dit gecombineerd met aansprekende aanpakken zoals NLP, RET of “the work” van Byron Katie, geeft een effectieve aanpak. En daarna is het van belang bewust te blijven. Alert zijn is werken. Maar dan krijg je de echte voordelen. Alert zijn betekent kansen creëren en pakken. Nieuwe dingen makkelijker op kunnen pakken. Je eigen leven LEIDEN.
Kortom wie wil er nu nog een zombie zijn.

Geplaatst in Uncategorized en getagd met .